De oefeningen in het boek zijn inderdaad geschreven voor groepen, maar inmiddels blijkt dat de methode ook prettig werkt bij ouders en oma's, die in het dagelijks leven met hun eigen kinderen of klein kinderen bezig zijn.
 

AdobeStock_219326459.jpeg
stoeikruimels.png
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Twitter Social Icon
  • Instagram Social Icon

De stoeikruimelmethode

Heerlijk spelen, stoeien en ravotten met kinderen en zo ook nog sociale, motorische en cognitieve vaardigheden leren. Dat wil elke onderwijzer, kindercoach, PMT-er of ieder ander die op één of andere manier met kinderen aan de slag is. 

Maar hoe dan? hoor ik je zeggen. Je hebt geen tijd om lessen zo voor te bereiden dat je alle aspecten aanbod komen. Kun je wel op zoveel dingen tegelijk letten? We hebben hier geen budget voor.

Geen probleem. Binnen de stoeikruimelmethode is dit gewoon mogelijk. Als jij het wil, helpen wij je verder. Als eerste zou je boek over de stoeikruimelmethode kunnen lezen. Het is dun, niet duur en het geeft je al enorm veel informatie.

 

 

Heb je dan nog vragen, neem dan gerust contact met ons op. Met onze jaren lange ervaring met deze methodiek, kunnen we je vast verder helpen. 

Stoeikruimels is een bewegingsles waar het kind op een veilige, leuke en speelse manier allerlei sociale, motorische en cognitieve vaardigheden kan aanleren. Spelen kan een kind in principe van nature. In het begin is het meestal één op één met een ouder/opvoeder, daarna breidt het zich uit tot zussen, broers, vrienden en vriendinnetjes. Alle kinderen vinden het leuk om te spelen. Stoeikruimels is een manier waarmee je met veel plezier een hele berg vaardigheden met gemak naar binnen schept voor kinderen van vier tot en met twaalf jaar.

In de praktijk is de ervaring, dat kinderen Stoeikruimels ontzettend leuk vinden. Onbezorgd stoeien, spelen en ravotten, wie wil dat nou niet? En als je dan ook nog veel leert, zijn dat twee vliegen in één klap. Stoeikruimels is in de basis ontwikkeld voor kinderen, die door sociaal economisch moeilijke omstandigheden een achterstand in hun ontwikkeling hebben opgelopen. In de praktijk blijkt de les voor alle kinderen ontzettend leuk en leerzaam.

 

Is de methode alleen voor groepen kinderen?
 

Vragen n.a.v. het boek: de stoeikruimelmethode
 

Het concept stoeikruimels neemt een speciale plek in bij Stichting  Mojo51.  Stichting Mojo51 heeft de methode zelf ontwikkeld en al heel wat kinderen in Nederland volgen deze methodiek.  Stoeikruimels is ontwikkeld om kinderen naast hun reguliere opvoeding en leermomenten extra kansen te bieden om eventuele achterstanden op het gebied van sociale, cognitieve en motorische vaardigheden spelenderwijs in te halen of bij te leren.

 

 
 
 
 
 
 
 
​​
 
 
Voor doel 1 hebben we een lesmethode ontwikkeld waarbij elk kind (stoeikruimel) op zijn eigen niveau en binnen zijn eigen mogelijkheden kan werken aan zijn ontwikkeling. Door lekker te spelen, bewegen en stoeien leren de kinderen van alles over samenwerken, accepteren dat je af bent, omgaan met winnen en verliezen, oplossingen verzinnen, onthouden, denken, keuzes maken, doorzetten e.d. De methode is een combinatie van het sociaal competentie model en psychomotoriek.
Er wordt uitgegaan van wat de kruimel kan en er wordt gekeken of dit uitgebreid kan worden met andere of nieuwe vaardigheden. De les is erg toegankelijk. Op dit moment worden er lessen gegeven aan allerlei kinderen zoals gehandicapten, kinderen die het heerlijk vinden om te bewegen, kinderen van vluchtelingen, kinderen die geen geld hebben om op een sport te gaan, enz.
Voor doel 2 hebben we de methode beschreven in het boek De stoeikruimelmethode. Zo kunnen professionals, vrijwilligers en ouders/begeleider leren hoe je de stoeikruimelmethode in praktijk kan brengen. Voor meer info over het boek klik hier.

1

Het kind via deze bewegingsmethodiek te ondersteunen in zijn ontwikkeling op het gebied van sociale, cognitieve en motorische vaardigheden.

2

 

Zoveel mogelijk kinderen de mogelijkheid bieden om te kunnen stoeikruimelen.

Stoeikruimels is ontwikkeld om 2 doelen te bereiken: